Konferencja prasowa w WCO Gdańsk podsumowująca II rok Kampanii.

4 lutego 2020 roku obchodzony jest Światowy Dzień Walki z Rakiem. 

W tym dniu zorganizowaliśmy w Wojewódzkim Centrum Onkologii w Gdańsku konferencję prasową dot. realizowanych projektów z zakresu profilaktyki chorób nowotworowych.
Podczas konferencji głos zabrali:  Agnieszka Kapała Sokalska - członek Zarządu Województwa Pomorskiego, Dariusz Kostrzewa - prezes Copernicus PL Sp. z o.o. oraz koordynatorzy projektów: profilaktyki raka jelita grubego – Małgorzata Kondek i profilaktyki raka szyjki 
macicy – Marek Białonoga.

Na sali byli również obecni konsultanci medyczni: dr n. med. Joanna Wypych specjalista gastroenterologii oraz dr n. med. Monika Nowaczyk specjalista onkologii klinicznej.


Na spotkaniu podsumowano zadania realizowane w ramach obu projektów.

2019 to drugi rok realizacji trzyletniej akcji promocyjno-edukacyjnej dotyczącej profilaktyki raka jelita grubego skierowanej do mieszkańców województwa pomorskiego. W tym czasie kontynuowano kampanię służącą kreowaniu postaw prozdrowotnych wśród osób aktywnych zawodowo oraz prowadzono działania edukacyjne, skierowane do kadry medycznej oraz uczestników projektu. Wzrost świadomość mieszkańców Pomorza na temat wysokiej skuteczności profilaktyki znacząco wpłynął na zwiększenie zgłaszalności na badania kolonoskopowe. Oswajanie się z tematyką chorób nowotworowych służy przełamywaniu bariery wstydu i lęku przed badaniem.

Co zrobiliśmy?

Wykonano 1642 badania kolonoskopowe (z zaplanowanych 624) oraz przeprowadzono 1660 indywidualnych spotkań (z zaplanowanych 1150). I na tym nie poprzestajemy – w 2020 r. zostanie wykonanych kolejne 2000 badań oraz 3500 spotkań.

Kampania „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię” była realizowana w wielu miejscach naszego województwa. Wykorzystano różnorodne sposoby dotarcia do odbiorców; tradycyjne kanały komunikacji, jak outdoor, radio, lokalna prasa, Internet oraz niestandardowe formy przekazu, które pojawiły się w przestrzeni publicznej.

W Bytowie, Kościerzynie i Starogardzie Gdańskim zaprezentowano 3 video mappingi - trójwymiarowe przedstawienia multimedialne z elementami edukacyjnymi.

W Kościerzynie, Kwidzynie, Bytowie i Starogardzie Gdańskim murale i banery poprzez krótkie dialogi zamieszczone na satyrycznym rysunku przypominały o potrzebie zadbania o swoje zdrowie.

W miejscowościach o najniższej zgłaszalności na badania profilaktyczne, tzw. „białych plamach” jako element kampanii pojawiły się zimą pomarańcze na drzewach. Bez względu na porę roku styropianowy bałwan eksponowany w różnych lokalizacjach zachęca do badań.

W czerwcu Fundacja OnkoRejs – Wybieram Życie – partner projektu, ponownie zorganizowała  10-dniowy Marsz Białymi Plamami. Ochotniczki – osoby z doświadczeniem onkologicznym i wspierające - pokonały trasę 160 kilometrów ze Starogardu Gdańskiego do Bytowa, na spotkaniach opowiadały swoje historie i rozmawiały o zdrowiu.

83888643 2851814151546061 6629177353022996480 n

84169761 1457348091092824 7425056332232785920 n

84438546 621459995255060 6609731832755781632 n

84953281 653887888752529 6759826993992171520 n