Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć – zrób kolonoskopię

16 marca 2018 roku odbyła się konferencja prasowa, która zaingurowała rozpoczęcie kolejnej, trzyletniej kampanii społecznej promującej profilaktykę raka jelita grubego.

 


Ponad 3 tysiące aktywnych zawodowo mieszkańców Pomorza będzie mogło wykonać bezpłatne badania kolonoskopowe.

 


Głównym celem projektu profilaktyki raka jelita grubego jest zmniejszenie zachorowalności i umieralności mieszkańców województwa pomorskiego na ten typ nowotworu, przełamanie bariery wstydu oraz zwiększenie świadomości odnośnie wysokiej skuteczności i potrzeby wykonywania badań.

 

Rak jelita grubego i odbytu jest trzecim najczęściej występującym na świecie nowotworem u mężczyzn (660 000 przypadków, 10%) i drugim u kobiet (570 000 przypadków, 9%). Prawie 60% zachorowań występuje w krajach rozwiniętych. W Polsce w 2015 roku na nowotwory raka jelita grubego zachorowało 18 457 osób (źródło: Krajowy Rejestr Nowotworów).



Z bezpłatnych badań kolonoskopowych mogą skorzystać mężczyźni i kobiety aktywni zawodowe w wieku:

  • 50-65 lat, którzy nie mają objawów raka jelita grubego, a także w ciągu ostatnich dziesięciu lat nie wykonywali badania kolonoskopowego,
  • 40-49 lat bez objawów raka jelita grubego, które miały w rodzinie krewnego pierwszego stopnia (rodzice, rodzeństwo, dzieci) z rakiem jelita grubego, 
  • 25-49 lat pochodzące z rodziny z zespołem Lyncha.

 

Zapisów można dokonywać poprzez formularz zgłoszeniowy na stronie www.kolonoskopia-pomorze.pl lub poprzez kontakt telefoniczny z infolinią pod numerem 58 727 01 30.


Akcja organizowana jest przez spółkę COPERNICUS Podmiot Leczniczy, w ramach projektu „Profilaktyka raka jelita grubego szansą na wydłużenie aktywności zawodowej mieszkańców województwa pomorskiego”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

 


Przy tworzeniu kreacji, do współpracy została zaproszona trójmiejska rysowniczka, Agnieszka Szczepaniak, pracująca pod pseudonimem PaplaLAla. W ramach 3-letniej kampanii powstanie seria rysunków satyrycznych, które będą w lekki i humorystyczny sposób uświadamiać mieszkańców o potrzebie wykonania badań kolonoskopowych oraz niwelować barierę wstydu dotyczącą kolonoskopii.

 

Zrzut ekranu 2018 03 28 13.40.59